I pored jasno iskazanog nezadovoljstva većine meštana doline Jadra, nekoliko održanih protesta, upućene inicijative Ustavnom sudu za ocenu ustavnosti Uredbe Vlade kojom se proglašava Prostorni plan posebne namene za rudnik jadarita, kompanija Rio Tinto i klijentelistički nastrojena Vlada Republike Srbije nastavljaju užurbanim koracima da rade na otvaranju rudnika. Na terenu podizvođači Rio Tinta ispituju novu lokaciju za deponiju jalovine narušavajući grubo zakone RS uništavajući nekategorisane seoske puteve i ošteećujući vodne objekte, poput kanala za odvodnjavanje. I dok se pojedina…
Detaljnije
Nakon sinoćnjeg nastupa predsednika Republike Srbije na TV Happy i izjava vezanih za aktivnosti kompanije Rio Tinto u dolini Jadra, Podrinjski anti korupcijski tim, udruženje NE DAMO JADAR i Koalicija organizacija protiv korupcije u životnoj sredini ističu da je predsednik države govoreći o projektu Jadar izneo niz neistina i poluistina u cilju obmanjivanja javnosti. Građani Srbije su sinoć po prvi put čuli da bi ukoliko kompanija Rio Tinto napusti dolinu Jadra država morala da obešteti firmu u iznosu od 100 milijardi, ali nismo čuli čega. Aleksandar Vučić je gostujući u emisiji TV Happy…
Detaljnije
Miroslav Mijatović - Podrinjski anti korupcijski tim -PAKT Podanički braneći aktuelnu vlast, pojedini tabloidi izveštavaju sa protesta protiv Rio Tinta pompeznim naslovima tipa "Koga vi zajebavate"? Pitanje je možda i na mestu, sadržaj iza njega nikako...U sveopštoj kakofoniji se nenadano uključio…
Detaljnije
Programski budžet ponovo bez jasnih indikatora! Gradska vlast planira da u narednoj godini potroši 2.986.505.056,00 rsd, dok se prihodi planiraju u iznosu od 2.718.734.000,00 rsd. Za funkcionisanje organa Gradske uprave odvojeno je 614.138.056,00 rsd, a značajna ulaganja očekuju se i u putnoj…
Detaljnije
SAOPŠTENJE ZA JAVNOST Povodom najave kompanije Rio Tinto da nastavlja sastanke sa lokalnom zajednicom i nevladinim sektorom, Podrinjski antikorupcijski tim-PAKT i udruženje „NE DAMO JADAR“ – jedino reprezentativno udruženje koje čine meštani iz doline Jadra žele da obaveste javnost da kompanija Rio…
Detaljnije
Gradska uprava objavila je predlog budžeta za 2021. godinu. Podsećamo, ove godine Odeljenje za finansije zbog aktuelnog korona virusa, sprovodilo je on-line javne rasprave, gde su građani imali priliku da komentarišu i predlože projekte za narednu godinu. Najviše predloga odnosilo se na izgradnju i…
Detaljnije
Građani Srbije ne veruju lepim obećanjima kompanije Rio Tinto oko formiranja rudnika litijuma. Anketirani podržavaju meštane u dolini Jadra oko referenduma za rudnik i smatraju da pokušaj učešća opozicionih političkih stranaka u protestima neće doprineti rešavanju ovog ekološkog problema. U sklopu…
Detaljnije
Javna rasprava o budžetu grada Loznice za 2021. godinu u organizciji Odeljenja za finansije grada Loznica, Podrinjskog anti-korupcijskog tima i portala Loznica info. Pitanja i predloge možete postavljati direktno na fejzbuk stranicama PAKT-a i Loznica info, ali i putem elektronskih adresa :…
Detaljnije
Povodom teksta „Rio Tinto: Radimo u skladu sa propisima“ koji je objavljen na portalu N1 kao reakcija na naše tvrdnje da je postupak prenamene poljoprivrednog i šumskog zemljišta u građevinsko meštana Nedeljica, Brezjaka i okoline urađen nezakonito, želimo javnosti da saopštimo sledeće : Izgleda…
Detaljnije
Javna rasprava o budžetu grada Loznice za 2021. godinu u organizciji Odeljenja za finansije grada Loznica, Podrinjskog anti-korupcijskog tima i portala Loznica info. Pitanja i predloge možete postavljati direktno na fejzbuk stranicama PAKT-a i Loznica info, ali i putem elektronskih adresa :…
Detaljnije
Javna rasprava o budžetu grada Loznice za 2021. godinu u organizciji Odeljenja za finansije grada Loznica, Podrinjskog anti-korupcijskog tima i portala Loznica info. Pitanja i predloge možete postavljati direktno na fejzbuk stranicama PAKT-a i Loznica info, ali i putem elektronskih adresa :…
Detaljnije
Lozničani su se nekom debelo zamerili! Decenijsko trovanje Jadrana iz hemijske industrije Viskoza bilo je produkt komunističke zamisli da pored kraljevske Banje Koviljače oforme jednu od najprljavijih hemijskih industrija. Sada je pak na sceni nešto drugo, samo ko danas i šta zamera lozničanima?…
Detaljnije
Dokle se stiglo sa protestima protiv rudnika? Ko su institucije koje sarađuju sa Rio Tintom? O optužbama da se nedozvoljava upliv politike u proteste. Koga građani podržavaju? Gde je najveći problem u eksplataciji litijuma? O radnoj grupi ministarstva i Komitetu Rio Tinta...kakva se poruka šalje…
Detaljnije
Javna rasprava o budžetu grada Loznice za 2021. godinu u organizciji Odeljenja za finansije grada Loznica, Podrinjskog anti-korupcijskog tima i portala Loznica info. Pitanja i predloge možete postavljati direktno na fejzbuk stranicama PAKT-a i Loznica info, ali i putem elektronskih adresa :…
Detaljnije
Javna rasprava o budžetu grada Loznice za 2021. godinu u organizciji Odeljenja za finansije grada Loznica, Podrinjskog anti-korupcijskog tima i portala Loznica info. Pitanja i predloge možete postavljati direktno na fejzbuk stranicama PAKT-a i Loznica info, ali i putem elektronskih adresa :…
Detaljnije
Javna rasprava o budžetu grada Loznice za 2021. godinu u organizciji Odeljenja za finansije grada Loznica, Podrinjskog anti-korupcijskog tima i portala Loznica info. Pitanja i predloge možete postavljati direktno na fejzbuk stranicama PAKT-a i Loznica info, ali i putem elektronskih adresa :…
Detaljnije
Podrinjski anti korupcijski tim PAKT i Odeljenje za finansije Grada Loznice nastavljaju sa tradicijom sprovođenja javnih rasprava o budžetu Grada za narednu godinu. Ovoga puta zbog pandemije Korona virusa javne rasprave će se sprovoditi na specifičan način - online. Ideja PAKT-a i Odeljenja za…
Detaljnije
Participacija građana je važan činilac prave demokratije, pa je i osnovna preporuka za njen razvoj i jačanje dalјa demokratizacija, modernizacija i decentralizacija sistema. U sistemskom smislu izuzetno je važno ukloniti činioce partijske države, ojačati pravnu državu i to pre svega obezbediti…
Detaljnije
Veoma su indikativni pokazatelјi dobijeni iz istraživanja, oni pokazuju da lokalne vlasti nisu dovolјno svesne da je podsticanje učešća građana od velikog značaja za bolјi kvalitet rada lokalnih vlasti, za podizanje kvaliteta usluga koje se obezbeđuju građanima, kao i za podizanje zadovolјstva…
Detaljnije
Veliki broj međunarodnih projekata realizovanih posle 2000. godine u Srbiji imaju kao svoj prateći deo obavezu izjašnjavanja građana o problemima, prioritetima pa čak i o predlozima za rešavanje problema. Time su lokalne vlasti posredno bile prinuđene da uklјučuju građane. Važan deo reformi i…
Detaljnije
5. Referendum Referendum predstavlјa izjašnjavanje građana o određenim pitanjima. Sadržaj može biti manje ili više važan, referendum se može održavati na nivou opštine, okruga, regiona ili države. Prema obaveznosti može biti obavezan ili savetodavni. Ponekad referendum može biti deo procedure…
Detaljnije
NAČINI PARTICIPACIJE GRAĐANA - javne rasprave 3. Javne rasprave Javne rasprave su važan oblik uklјučivanja građana u odlučivanje na lokalnom nivou. One predstavlјaju način obezbeđivanja svih bitnih informacija, pretresanja i debate o brojnim pitanjima bitnim za kvalitet života lokalne zajednice, za…
Detaljnije
Podrinjski antikorupcijski tim - PAKT obaveštava javnost da je 27.10.2020. na skupu protiv formiranja rudnika Rio Tinto došlo do grube zloupotrebe protesta od strane Udruženja "Zaštitimo Jadar i Rađevinu" na način da je van prvobitnog dogovora o govornicima na protestu, dozvoljeno da se skupu…
Detaljnije
Najvažniji i najpoznatiji oblici participacije su, kako je već navedeno: skupštine i zborovi građana, javne rasprave, građanska inicijativa (direktna i indirektna), referendum (obavezni i savetodavni), poreski referendum. Zanimlјivo je videti čemu ovi oblici služe, koje sadržaje mogu imati, koju…
Detaljnije
Oblike participacije građana, prema intenzitetu i pravnom značaju, možemo posmatrati u četiri pojavna oblika: 1. Pravo na informisanje Ovaj oblik uklјučivanja građana je preduslov svim drugim vidovima participacije. On zahteva transparentnost i javnost rada lokalnih i drugih organa vlasti. Građani…
Detaljnije
SAOPŠTENJE ZA JAVNOST Koalicija organizacija protiv korupcije u zaštiti životne sredine nakon sastanka održanog na Tari želi da obavesti javnost, ali i buduću Vladu Srbije da se situacija u zaštiti životne sredine u Srbiji i dalje pogoršava i da koruptivni rizici u sistemu zaštite životne sredine u…
Detaljnije
LETOPIS RIO TINTA SA MADAGASKARA Rudarstvo rutinski i sistemski narušava i uništava život lјudi i po nepisanom pravilu primorava ih da se sele sa svoje zemlјe i uništava prirodno okruženje od kojeg zavise. Često proširenje rudarstva i izvlačenje resursa od strane velikih korporacija donosi sa sobom…
Detaljnije
Moderna demokratska društva u kojima sve vlasti usvajaju misiju služenja javnom interesu i obezbeđivanja građanima što kvalitetnijih usluga, radeći javno i partnerski, predstavlјaju odličan ambijent za participaciju građana. Na ovaj način, ove zemlјe usvajaju davno otkrivenu mudrost, da su građani…
Detaljnije
Participacija znači aktivno uklјučivanje građana u procese donošenja javnih odluka. Ovaj vid odlučivanja je sastavni deo demokratskih uređenja i političkih koncepata organizacije društva prema kojima građani imaju suverenitet vlasti i upravlјanja javnim stvarima. Pravo građana na odlučivanje o…
Detaljnije
Organizovanje javnih rasprava pre svega povećava legitimitet donošenja budžeta. Omogućavanje javne rasprave pruža priliku da se čuje glas poreskih obveznika i da se na taj način budžet bolјe prilagodi njihovim potrebama. Samim tim, i eventualna korupcija, koja bi vodila ka trošenju javnih resursa…
Detaljnije
Za razliku od budžetskih korisnika koji svoje zahteve moraju da obrazlože, oni koji kontrolišu osnovanost njihovih zahteva i prihvataju ih ili ne, i uklјučuju ih u nacrt budžeta, ne podležu takvoj vrsti kontrole. Zato se može dogoditi da zahtev budžetskog korisnika bude u potpunosti osnovan, ali da…
Detaljnije
*Da li Srbija postaje novi rudarski El Dorado? *Ko je u ime građana Srbije potpisao Memorandum o saradnji sa Rio Tintom? *Da li je neko proveravao „ličnu kartu“ Rio Tinta? *Ko brine o interesu građana? Pravo na pragu Australije, Bougainville - najveće od Solomonskih Ostrva, u kojoj kompanija Rio…
Detaljnije
Pitamo se, moželi postojati korupcija prilikom donošenja budžeta!? Možemo se zapitati koliko je proces donošenja budžeta od nje slobodan ili njom zaražen. Kada se budžet sačinjava ne donosi se samo jedna, ona konačna odluka, već i mnogo odluka koje joj prethode. Naime, pre nego što poslanici ili…
Detaljnije
Kada god razmišlјamo da li neka situacija pogoduje razvoju korupcije možemo se prisetiti formule koju je dao Robert Klitgard, a koja glasi: Korupcija = monopol + diskrecija – odgovornost Iz istih razloga navedenu formulu možemo koristiti i kada razmatramo pitanje efekta pojedinih antikorupcijskih…
Detaljnije
Javna rasprava je jedini način na koji javnost može steći neposredan uvid u budžet i njegove projekcije. Verovatno je to osnovni razlog što je obavezna javna rasprava zakonski standard u skoro svim civilizovanim zemlјama.Postoje i neka druga pitanja koja utiču na sadržaj i kvalitet budžeta. U…
Detaljnije
Reč transparentnost se odomaćila u srpskom i potisnula domaće izraze – prozirnost, providnost, jasnoća. Zahtev transparentnosti ima internu (unutrašnju) i eksternu (spolјnu) stranu. Unutrašnja znači transparentnost za one koji donose budžet, spolјašnja važi za sve ostale, uklјučujući građane,…
Detaljnije
Pored napred navedenih načela, koja je potrebno ostvariti bar u razumnoj meri da bi budžet kao proizvod mogao da se opravda, priprema i donošenje budžeta treba da se odvija blagovremeno. Hronologija pripreme budžeta zavisi od veličine i složenosti teritorijalno političke jedinice za koju se budžet…
Detaljnije
Budžet je zakon i kao takav treba da ga donose nadležni organi. Ponekad se dešava da odluke o budžetu nisu zakonske već podzakonske (barem kada je u pitanju formalna klasifikacija). Opštine ne mogu da donose zakone, već statute, odluke, itd. Ali, to ne menja na stvari da se budžet donosi u zakonom…
Detaljnije
Proces budžetiranja treba da zadovolјava neke uslove, da bi postupak budžetiranja mogao da se smatra valјanim. Ako je proces budžetiranja korektan, to treba da se vidi na proizvodu – budžetu i budžetskim uslugama. Evo nekoliko načela koja se najčešće pominju. Odgovornost podrazumeva da su vodeći…
Detaljnije
Tajnost je u vreme socijalizma bila sastavni deo jedne pogrešne koncepcije, gde su se podaci svih mogućih vrsta skrivali ne samo od predstavnika drugih zemalјa i međunarodnih organizacija, nego i od sopstvenih građana. To podseća na običaj sličnog skrivanja podataka i detalјa u primitivnim…
Detaljnije
Nakon sveobuhvatne analize postojećeg stanja, serije održanih okruglih stolova i brojnih razgovora sa građanima i predstavnicima lokalnih vlasti širom Srbije, smatramo da su najvažniji razlozi za održavanje javnih rasprava u procesu donošenja lokalnog budžeta: budžet je najvažniji dokument koji…
Detaljnije
češće građana u kreiranju lokalnih politika jedan je od stubova na kojima počivaju uspešna demokratska društva. Na mestu gde su vlast i moć najbliži građanima, mogućnosti i potrebe za njihovim učešćem u svim aspektima javnog života su najveći, a rezultati i domašaji najvidlјiviji. Jedan od…
Detaljnije
U proteklih nekoliko dana imali smo prilike da uvidimo vidnu neusaglašenost statističkih podataka a koji se odnose na brojeve zaraženih virusom Covid19, broja preminulih i drugih podataka u vezi sa još uvek prisutnom epidemijom. Izveštavanje pojedinih medija o ukupnom broju zarađenih razlog je za…
Detaljnije
Počev od 2016 godine kada je Vlada Repbublike Srbije usvojila dokument kojim je predvidela obavezu lokalnih samouprava da usvoje lokalne antikorupciske planove na nivou gradova i opština pa do danas, čitav proces karatkteriše pokušaj da se kroz Model te dopunu Modela antikorupciskih planova, dođe…
Detaljnije
Odavno se u razvijenom svetu javne nabavke posmatraju kroz prizmu sveukupne ekonomske cene nabavljanog proizvoda, usluge i rada, a sve ređe kroz prost princip najjeftinije ponude. Građani treba da znaju, da često na oko, najjeftinija ponuda u stvari može biti faktički najskuplja po javne finansije…
Detaljnije
Podrinjski anti korupcijski tim danas je saopštio rezultate istraživanja stavova i mišljenja građana Srbije o funkcionerskoj kampanji. Anketu je za nešto malo manje od dva meseca popunilo 460 građana Srbije, a rezultati ankete pokazuju da građani ne poznaju u potpunosti šta znači termin…
Detaljnije
Ekološke organizacije Zapadne Srbije Deklaracijom traže od budućih odbornika na lokalnom, i poslanika na nacionalnom nivou, da svojim potpisom garantuju da će se aktivno boriti za sprovođenje pozitivnih politika u zaštiti životne sredine. U fokusu Deklaracije je uvođenje zaštite životne sredine na…
Detaljnije
Problemi neperfektuiranih lokalnih planskih dokumenata u određenim situacijama postaju i problemi lokalne zajednice. Zadatak lokaalnog antikorupcijskog tima (LAP) je da preventivno utiče na postupke izrade planskih dokumenata i na taj način spreči eventualno miltiplikovanje problema po jednu…
Detaljnije
Podrinjski aantikorupcijski tim PAKT obaveštava i ohrabruje zainteresovane građane da se prijave za članstvo u Lokalnom antikorupcijskom forumu grada Loznica. Svi zainteresovani građani o uslovima konkursa i rokovima mogu se obavestiti na LINKU. PAKT ohrabruje sve zainteresovane građane da se…
Detaljnije
Loznički antikorupcijski plan usvojen je početkom 2019. godine. Iako je donet po Modelu koji je sačinila Agencija za borbu protiv korupcije, lonički LAP ima svoje nedostatke i mane koje proističu iz manjka kadrova u Gradskoj upravi koji se bave ovom problematikom, ali sa druge strane i izostankom…
Detaljnije
Loznički antikorupcijski plan usvojen je početkom 2019. godine. Iako je donet po Modelu koji je sačinila Agencija za borbu protiv korupcije, lonički LAP ima svoje nedostatke i mane koje proističu iz manjka kadrova u Gradskoj upravi koji se bave ovom problematikom, ali sa druge strane i izostankom…
Detaljnije
Telo za praćenje primene LAP trebalo bi formirati najkasnije 6 meseci pre roka za realizaciju prve mere iz LAP-a. Idealno, to bi trebalo da bude prva mera u realizaciji LAP-a. Međutim, iako je Skupština grada Loznice usvojila lokalni aantikorupcijski plan pre skoro godinu dana, još nema nazznaka da…
Detaljnije
Jedna od najupadljivijih karakteristika rulje je osećaj progonjenosti koja se reflektuje kroz poseban „senzibilitet“ prema onima koji su jednom obeleženi kao neprijatelji. Sklonost rulje ka histeričnom ponašanju vuče korene iz fiktivnog osećaja konstatnog neprijateljstva prema masi i otvorene ili prikrivene namere da se ona uništi. Rulja je u strogom smislu, tipičan fenomen nastao u pred-industrijsko doba, kada su se nadničari, radnici, prosjaci i socijalno isključene osobe spontano okupljali i bez upozorenja činili militantne proteste. Rulja se slikovito opisuje grudvom snega na nizbrdici,…
Detaljnije
Profesor ekonomije i naučni savetnik Instituta za evropske studije iz Beograda – prof. dr Miroslav Prokopijević, autor je preko stotinu radova objavljenih u raznim svetskim časopisima, a bio je i gostujući profesor na mnogim Fakultetima širom sveta. Sa više nego zanimljivim sagovornikom koga odavno nismo videli u medijima sa nacionalnom pokrivenošću, portal PAKT INFO razgovara o reformama u Srbiji, o „najboljoj godini po ekonomski pokazateljima“, liberalnom kapitalizmu, državnoj pomoći, subvencijama, EU, Saši Jankoviću... Poštovani profesore, pratite li korake Vlade Srbije odnosno reforme…
Detaljnije
Opšti cilj projekta je osnaživanje i podizanje nivoa učešća građanskog društva u procesu pristupanja Srbije Evropskoj Uniji kroz Poglavlje 27. Kroz osnaživanje i podizanje nivoa učešća građanskog društva u procesu pristupanja Srbije EU kroz jačanje kapaciteta građanskog društva u borbi protiv zloupotrebe prirodnih resursa i korupcije unutar sektora vodoprivrede i šumarstva kao i podizanje svesti građana i lokalnih medija o uzrocima i posledicama zloupotreba i korupcije u oblasti životne sredine - neki su od ciljeva projekta. Do zacrtanih ciljeva realizatori projekta pokušaće da dođu i kroz…
Detaljnije
Javna rasprava o budžetu grada Loznice za 2021. godinu u organizciji Odeljenja za finansije grada Loznica, Podrinjskog anti-korupcijskog tima i portala Loznica info.
Pitanja i predloge možete postavljati direktno na fejzbuk stranicama PAKT-a i Loznica info, ali i putem elektronskih adresa : Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели. i Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.
Gradska vlast planira da u narednoj godini potroši 2.986.505.056,00 rsd, dok se prihodi planiraju u iznosu od 2.718.734.000,00 rsd. Za funkcionisanje organa Gradske uprave odvojeno je 614.138.056,00 rsd, a značajna ulaganja očekuju se i u putnoj infrastrukturi za koju je izdvojeno 490 miliona dinara. Predškolsko obrazovanje finansiraće se sa 275.500.000,00 rsd, a odmah iza njega su izdvajanja za komunalne delatnosti u iznosu od 260.540.000,00 rsd. Značajna ulaganja očekuju se i u oblasti stanovanja, urbanizma i prostornog planiranja - 253.000.000,00 rsd.
Predlog Odluke o budžetu grada Loznice za 2021. godinu zasniva se na osnovnim makroekonomskim pretpostavkama za 2021. godinu, odnosno - bruto društvenom proizvodu od 6 % i inflaciji, (prosek perioda 1,8%). Budžet je projektovan i na osnovu godišnjeg iznosa ukupnog nenamenskog transfera u iznosu od 516.500.000 dinara koji pripada gradu Loznica u skladu sa Uputstvom za pripremu plana dobijenim od Ministarstva finansija.
Skupštinska većina bez većih problema usvojila predlog Odluke o budžetu, a malobrojne primedbe su se odnosile na transparetnost procesa donošenja budžeta, izgradnju siti-smart centra, linearnog parka na Lagatoru i izdvajanja za izgradnju atletskog stadiona.
Međutim, ono na šta je PAKT ukazivao dugi niz godina u nazad jeste pristup Odeljenja za finansije programskom delu budžeta. Naime, Podrinjski anti-korupcijski tim ukazuje da samo primeren pristup programskom delu može obezbediti adekvatnu transparetnost trošenja javnih sredstava. Međutim, i u budžetu za 2021. godinu možemo da vidimo da se programskom delu budžeta nije pristupilo na odgovoran način, pa zainteresovani građani i dalje neće moći da mere učinak utrošenih sredstava. Taj učinak trebalo bi da se meri ponuđem indikatorima u programskom delu uz pomoć baznih vrednosti za svaki predloženi program.
Tako na primer, u programskom delu budžeta za 2021. godinu imamo program imenovan kao „Izmeštanje prostorija JKP Naš Dom“ za koji će biti izdvojeno 30 miliona dinara. Kao indikator se navodi broj korisnika komunalnih usluga, bez broja korisnika u baznoj 2020. godini. Dakle, kako je navedeno u programskom delu, za nove prostorije JKP Naš Dom biće izdvojeno 30 miliona, a ovo izdvajanje javnog novca doprineće (samo nije jasno kako?) povećanju broja korisnika. Koliko ih trenutno ima, i koliko će ih biti nakon realizacije investicije, nije poznato.
Skoro slična situacija se ponavlja i u sledećem programu „Uređenje spoljnih fasada zgrada“ za koji je izdvojeno 40.000.000 rsd, a još 40 se planira iz drugih izvora (verovatno učešće stanara). Kao indikator je naveden broj obuhvaćenih zgrada, a očekivana vrednost u 2021. godini izražena je u 0, nadamo se „pozitivnoj“. U 2022. godini kao ciljana vrednost navedeno je 10 zgrada, pa se može zaključiti ili da je neko napravio grešku pri izradi programskog budžeta ili se planira da se sa rekontrukcijom fasada krene krajem sledeće godine, pa se završetak radova očekuje u 2022.god. što je moguće, ali malo verovatno. Međutim, bilo bi logično i primereno da se učinak meri kroz malo drugačije indikatore izražene u broju stanara ili broju stanova obuhvaćenih rekonstrukcijom fasada. Na ovakav način građani, ali i nosioci javnih funkcija mogli bi lakše izmeriti učinak pojedinih investicija.
Za izgradnju poslovnog objekta Mesne zajednice Lozničko Polje izdvojeno je 40.000.000 rsd, a kao indikator navedena je površina izgrađenog objekta, ali se ne navodi da li je početna/bazna vrednost u 2020. godini 0. Eklatantan primer predstavlja i program „Upravljanje i održavanje javnog osvetljenja“ za koji se u 2021-oj izdvaja 96 miliona dinara. Kao indikator (koji nikome ništa ne znači i nije jasno čemu služi) naveden je „Udeo energetskih efikasnih sijalica u ukupnom broju sijalica javnog osvetljenja“, a potom se navodi da je početna vrednost 0 u 2020. godini, što apsolutno nije tačno. Da bi ovako ulaganje u energetsku efikasnost bilo jasno građanima Loznice čiji se novac ulaže, kao indikator bi trebalo postaviti novčani iznos uštede koji se ostvaruje zamenom običnih sa štedljivim sijalicama. Početna/bazna vrednost u tom slučaju bi bio iznos električne energije plaćen EPS-u u 2020. godini za javno osvetljenje.
Programski budžet, ciljeve i indikatore nije neko tek tako izmislio. Oni su postali zakonska obaveza upravo iz razloga povećanja transparetnosti i jačanja poverenja građana u institucije sistema. Na ovaj način izbegava se merenje učinaka i mogućnost provere svrsishodnosti utrošenih javnih sredstava, što bi morao biti imperativni cilj i građana i donosioca odluka.